Sunday, August 30, 2009

Wigglesworth

Tak sa znovu ozývam. Opäť najprv píšem, fotky uploadnem neskôr.
V stredu večer 26. 8. mi skončil Freshman International Program a presťahoval som sa z Canaday do Wigglesworth, druhého najväčšieho "dorm" pre prvákov. Na druhý deň mi prišli aj spolubývajúci: Amol, Ind, ktorý so mnou bol aj na FIP; Tim, kórejsky Američan, a Yusef, černoch Američan.

Bývame v Wigglesworth A-11, na prvom poschodí. Pôvodne tu boli dve izby s poschodovými posteľami a jedna obývačka, ale rozhodli sme sa odmontovať vrchné časti postelí a presunúť ich do obývačky. Na prvý semester som si vylosoval vlastnú izbu. Každý sme dostali stôl, knižnicu, skriňu na oblečenie a lampu. Na izbe máme aj celkom peknú kúpeľňu. Mimochodom, v našej izbe pred 35 rokmi býval Bill Gates, keď bol prvý rok na Harvarde. Pravdupovediac zo školy odišiel na druhý rok, ale tak predsa len preto, aby založil Microsoft...

Opening days trvajú už päť dní a zatiaľ sa nič veľmi dôležité nedialo. Niekoľko nepovinných seminárov, obsah ktorých po FIPu už celkom dobre ovládam. Stretli sme sa s ostatnými ľuďmi z nášho vchodu Wigglesworth A a s našou Proctor: tetou, ktorá býva v našom vchode (Harvard skončila tuším v 2004), na ktorú sa ako prvú máme obrátiť s akýmikoľvek otázkami či problémami. Okrem toho som hral pingpong, ktorý máme v suteréne, basketbal v Malkin Athletic Center neďaleko, a prihlásil som sa na 3 Freshman Seminars. Je možné, že do ani jedného z nich sa nedostanem, keďže sú po skupinách 12-15 študentov a mnohé z nich vedú veľmi známi profesori.

O niekoľko dní nám začne Shopping Period - týždeň, kedy už prebiehajú courses a ja si môžem vybrať viacero, byť na prednáškach či diskusiách, a prípadne ich potom vypustiť, ak sa mi vlastne nepozdávajú. Výborný systém na to, aby som si nevybral len na základe názvu alebo popisu.

V Amerike, a hlavne na Harvarde, som si všimol niečo, čo podľa mňa inde neexistuje. "Kultúra pomáhania". Na FIPe nám to už starší medzinárodní študenti vysvetľovali: všetci nám, študentom, chcú pomôcť. Naozaj sa o nás zaujímajú a naozaj nám chcú byť pomocou.

Na mojom webovom účte "Advising Portal" mám štyroch ľudí, na ktorých sa môžem obrátiť: Proctor (tú som už spomínal), Peer Advising Fellow (starší študent, ktorý si všetkým už prešiel), Academic Advisor (profesor - môj sa volá Kevin Eggan a je svetoznámy profesor a výskumník, ktorý sa venuje najmä kmeňovým bunkám), a Resident Dean (tá má na starosti dôležité veci týkajúce sa ubytovania alebo správania). Okrem nich mám aj jedného z organizátorov FIPu, ktorý mi tiež bude pomáhať a radiť ak budem chcieť.

Čo sa týka štúdia, stále presne neviem, čo budem. Chcem si spraviť kombináciu Molecular and Cellular Biology a Government - jedno "major" jedno "minor". Ale ešte neviem ktoré ako.

Na to, aby som mohol skončiť školu musím mať za sebou 32 semestrových kurzov - "kreditov".

Na Harvarde tento rok zaviedli systém General Education, v ktorom si musíme vybrať jeden kurz z každej z ôsmich oblastí (prírodné vedy, sociálne vedy, matematika...) Okrem toho máme povinný Expository Writing - základy písania univerzitných esejí.

K týmto sa teda pridá povinný počet "kreditov" na "major" a na "minor", čiže mi ostane ešte zopár voľných kurzov, kde si môžem vybrať niečo, čo nesúvisí s mojím major ani minor.

Tak zatiaľ toľko, fotky, dúfam, pošlem onedlho.

1 comment: